پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
نیمی از خودروهایی که در سطح کشور، تردد دارند، فرسوده هستند و به نوعی بلای جان مردم محسوب می شوند.
کد خبر: ۴۹۲۲۷
تیتر20 - مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای به عنوان یکی از عوامل شایع مرگ در بسیاری از مناطق به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار میرود. تصادفاتی که بیشتر به علت فرسودگی خودرو رخ می دهد، نقصی که اگر به موقع رفع می شد، آن تصادف رخ نمی داد و تعداد کشتگان کم می شد.
مراکز معاینه فنی، وظیفه دارند خودروهای فرسوده را تشخیص دهند و اگر خودرویی دچار نقص فنی بود، آن را مرجوع و راننده مجبور به تعمیر آن است،
اما دبیر انجمن مراکز اسقاط ادعا دارد که این مراکز کار خود را به خوبی انجام نمی دهند و افراد تنها برای اخذ معاینه فنی، وسیله یدکی به خودرو نصب میکنند و پس از نصب را باز می کنند و عملا گویی هیچ معاینه ای انجام نشده و خودرویی رفع نقص نشده و به راحتی معاینه فنی گرفته است.
استانداردهای معاینه فنی قدیمی است
سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو یی گفت: نیمی از خودروهایی که در سطح کشور، تردد دارند، فرسوده است. به دلیل اینکه از خودروها خوب نگه داری و بهره برداری نمی شود، متاسفانه عمر خودروهای سواری به نصف و عمر خودروهای سنگین به یک سوم و عمر موتورسیکلت به یک چهارم تقلیل پیدا می کند.
او بیان کرد: اگر از این خودروها خوب نگه داری شود، می توانند خودروهای سواری تا 2 برابر، خودروهای سنگین تا 3 برابر و موتورسیکلت ها تا 4 برابر عمر کنند اما به دلیل اینکه از آنها بد نگه داری می شود در زمان های کوتاه تر به آلایندگی و نقص در سامانه فنی و ایمنی می رسند. چطور می توان جلوی آن را گرفت؟
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور بیان کرد: قانون می گوید استاندارد اجباری باید رعایت شود، این استاندارد برای 20 سال پیش است. یک بازنگری انجام شده است اما استانداردهای abs و obd و ایربگ و دیگر امکاناتی که به خودرو اضافه شده است، نیست. 130 بازدید در آن استاندارد است، از این تعداد بازدید مراکز معاینه فنی 15 تای این بازدیدها را انجام می دهند و مابقی را انجام نمی دهند.
احمدی گفت: اتفاقی که می افتد، خودرویی که روی جک می رود، روغن زدگی چرخ ها، ساییدگی و غر شدگی لوله ها و زیر خودرو و سامانه انتقال سوخت و سامانه های دیگر باید چک شود، بد عمل شدن فرمان و بسیاری از موارد باید به مالک گفته شود. اکنون خودروها با ایمنی پایین معاینه فنی می گیرند و تست های مکانیکی و ایمنی به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه خودروها زودتر به سن فرسودگی می رسند.
او ادامه داد: اکنون 36 میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتور سیکلت، در سطح شهر است وکه 18 میلیون آن فرسوده است. نکته این جاست که باید پلیس، استانداری و شهرداری ها و وزارت راه به وظایف خود عمل کنند، مراکز معاینه فنی را مجبور به تست تمام مراحل کند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: متاسفانه ستادهای معاینه فنی چه در شهر و چه شهرستان به خوبی به وظایف خود عمل نمی کنند و می گویند تعداد مراکز نباید زیاد شود. معاینه فنی یک خودرو باید 30 دقیقه زمان ببرد اما اکنون در 5 دقیقه این کار انجام می شود که باید 20 برابر شود یعنی باید یک ساعت شود.
او گفت: در نتیجه خودروها به خوبی معاینه فنی نشدند، در حالی که این خودرو کلی بازدید دارد. تعداد مراکز فنی باید به 20 برابر برسد یعنی 3 دقیقه معاینه فنی باید 20 دقیقه شود. از طرفی رانت خواری صورت می گیرد که به دلیل انحصاری شدن مراکز معاینه فنی و بعضا واگذاری این امتیاز به شهرداری ها یا مجموعه های وابسته به شهرداری هاست که مخالف با قانون است و باید این مراکز مستقل باشند و از طرفی باید دقیق تر شود زمان انجام، مراکز اگر افزایش یابد از این انحصار دور می شوند.
احمدی گفت: کسی نمی تواند متوجه شود که این خودرو ناایمن بوده، می گویند راننده حواس راننده پرت بوده و فاصله ایمنی را با خودرو جلویی حفظ نکرده است و دیگر راننده ای نیست که از خود دفاع کند و بگوید مقصر خودرو ناایمن بوده است. اینکه ترمز خودرو نگرفته است، ترمز خودرو گرفته شده است اما خودرو به خاکی کشیده شده است، اینجا کسی نیست که بگوید ترمز خودرو مشکل فنی داشته است.
او ادامه داد: وسیله یدکی می دهند، معاینه فنی را می گیرند و بعد از گرفتن برگه معاینه فنی وسیله یدکی را باز می کند، نصف تصادفات به دلیل خودروهای فرسوده و نا ایمن است چرا که به خوبی معاینه فنی گرفته نشده است، در حالی که اصل معاینه فنی بحث ایمنی و مکانیک خودرو است.
نیمی از خودروهای کشور فرسوده است
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: اکنون نصف خودروها فرسوده است و مردم با معاینه فنی متوجه می شوند که خودروهایشان نا ایمن است، معاینه فنی مانند طبیب ارزان عمل می کند و اگر تشخیص را به درستی انجام دهند و به مراکز تخصصی معرفی کنند و می توان روی آن اعتماد کرد و به سفر رفت.
علت اصلی تصادفات ما، به دلیل خودروهای فرسوده است که از آن بد نگه داری شده است. اکنون خودروهای خوبی تولید می شوند و استاندارد های 85 گانه را دریافت می کند.اما مشکل بد نگه داشتن از آن است، هر وسیله ای را بد نگه می داریم، چه خودرو، چه موتورسیکلت، چه ناوگان سنگین را، این مدیریت نگه داری اگر درست انجام شود، که معاینه فنی مهم ترین بخش آن است، مطمئن باشید وسایل نقلیه ایمن با امر 2 برابری خواهیم داشت.
چرا موتورسکلت سواران نصف کشته ها را تشکیل می دهند؟ چون موتورهای ما با یک چهارم عمر کار می کند و وزارت کشور خط معاینه فنی موتورسیکلت را فعال نمی کند، موتورسیکلت ها هیچ کدام امنیت ندارد. در سال های گذشته خط مراکز معاینه راه اندازی شد اما به آن توجه نمی شود، موتورسیکلت ها خیلی به معاینه فنی نیاز دارند و یکی از دلایل کشت و کشتار هستند. باید تلاش شود آنچه به معاینه فنی می رود، اگر عیب داشت، عیب آن رفع شود ،اگر عیب تشخیص داده شد و هزینه بالا بود، خودرو اسقاط شود
در تمام دنیا ملاک اسقاط معاینه فنی، است ،یعنی اگر رفع ایراد خودرو ارزش نداشته باشد، باید اسقاط شود، سه سال روزی هزار کیلومتر برود، یک و نیم میلیون کیلومتر است این عدد بزرگ نیست و می تواند اسقاط شود. اگر مراقبت خوب باشد همین وسیله نقلیه می تواند باز کار کند به شرطی که خوب فعالیت کند.
در این رابطه حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بیش از ۵۰۰ مرکز معاینه فنی در سراسر کشور و ۱۰ مرکز نیز در استان تهران فعال است و در وهله نخست باید متولیان امر نظارت بر مراکز خود داشته باشند تا تخلفی انجام نشود.
مقدم افزود: ستاد معاینه فنی تهران تنها ستادی است که تشکیلات متمرکزی دارد اما متاسفانه در برخی شهرستان های اقماری تهران ستادی وجود ندارد و نظارت ها به دلیل نبود ساختار، به طور قطع سست تر است.
او با بیان اینکه ستاد معاینه فنی تهران نمی تواند نظارت و اثری خارج از مناطق ۲۲ گانه پایتخت داشته باشد، اضافه کرد: ۲ کیلومتر از شهر تهران که خارج می شویم مراکز معاینه فنی شروع می شود و امکان تخلف هم در هر حوزه ای می تواند وجود داشته باشد؛ البته که معدود مراکزی دقت لازم را ندارند و از این رو، راه برای افراد سودجو در این زمینه باز می شود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران می گوید که از آگهی های معاینه فنی بدون "گیر" در برخی سایت ها باخبر است و در این مورد توضیح می دهد: چندی پیش مطلع شدیم که یک نمایشگاه خودرو در خیابان مطهری با مرکز معاینه فنی خارج از تهران در ارتباط بود و در ازای پرداخت ۳۰۰ هزار تومان معاینه فنی صادر می شد.
جالب اینجاست در دنیا همان مراجعات دوره گارانتی ،معاینه فنی هم انجام می شود چون مراکز معاینه فنی همان مراکز خدمات پس از فروش است، هیچ تجهیزات اضافی هم نیاز ندارد و به راحتی این کار را می توان انجام داد، اینها بدون هزینه اضافی انجام خواهد شد و هم ایجاد شغل می کند و باعث ایجاد امنیت در کشور می شود. نظام خودرو و حمل و نقل اگر باشد، جامعه ای ایمن خواهیم داشت. /باشگاه خبرنگاران