جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) که طی سال های گذشته همواره پای کار مبارزه با قطعات تقلبی بوده، همچنان نیز با استفاده از تمام ظرفیت های خود مشغول مقابله با این پدیده خطرناک در بازار قطعات و لوازم یدکی است.
کد خبر: ۶۱۸۵۶
نفع دو طرفه ایساکو و مشتریان از "قطعات اصل"
تیتر20 - اقدامات ایساکو را در حوزه مبارزه با قطعات تقلبی به نوعی می توان فراتر از ماموریت ها و در راستای مسئولیت های اجتماعی این شرکت تلقی کرد. 

این شرکت با اقدامات مختلف از تبلیغات خیابانی گرفته تا استفاده از فناوری در کشف شبکه فروش قطعات تقلبی و موارد دیگر، همواره سعی کرده شهروندان را نسبت به خطرات بالای استفاده از قطعات تقلبی و غیر اصل مطلع کند.

در گذشته که ابزار اطلاع رسانی به گستردگی حالا نبود، ایساکو به واسطه تبلیغات خیابانی و البته رسانه ای، خطر بالای استفاده از قطعات تقلبی را به شهروندان گوشزد می کرد.

 خیلی ها هنوز آن تبلیغ معروف ایساکو را درباره خطرات قطعات تقلبی به یاد دارند، همان که تصویر بمبی در انتهای یک قطعه به اصطلاح تقلبی به چشم می آید و نشان می داد نصب چنین قطعاتی در خودروها می تواند خسارات جانی و مالی فراوانی را برای شهروندان در پیش داشته باشد. 

بعدها اما ایساکو اقدامات خود در حوزه مبازره با قطعات تقلبی و مطلع کردن هر چه بیشتر شهروندان از خطرات این ماجرا را گسترده تر کرد و به خصوص به سراغ اپلیکیشن ها رفت.

 به عنوان مثال، ایساکو سامانه ای را با نام "اصل بخرید" تعریف کرد. خریداران قطعات ایساکویی، به منظور آگاهی از اصالت قطعه، می‌توانند پس از خرید، شماره بارکد درج شده روی بسته‌ بندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده و بلافاصله پس از ارسال پیامک از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.

 با تعریف این سامانه، شهروندان این امکان را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به اصل بودن قطعات اطمینان حاصل کنند. 

مدیرعامل ایساکو پیش تر اعلام کرده که سامانه "اصل بخرید" به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده است، بنابراین خریدار قطعه پس از ارسال بارکد به سامانه ایساکو، کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهد کرد و می‌تواند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کند. 

طبق گفته مدیرعامل این شرکت، ایساکو تاکنون کد رهگیری ۵۵ گروه از قطعات همچون کیت کلاچ و بلبرینگ را از وزارت صمت دریافت کرده و ۶۰ میلیون قطعه این شرکت هم‌اکنون دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است. 

همچنین اپلیکیشن ایساکو نیز یکی از خدمات الکترونیکی است که ضمن تنوع کاربری از دیگر مرجع‌های هوشمند تشخیص اصالت قطعه به شمار می رود.
 
در کنار اینها اما ایساکو در زمینه مبارزه با قطعات تقلبی در طرح «کاشف و رعد» در کنار فرماندهی انتظامی تهران بزرگ حضور پیدا کرد. این شرکت با رصد مستمر بازار لوازم یدکی طی چندین نوبت در سال‌های اخیر، موفق به شناسایی گروه‌های مختلف تولید و توزیع لوازم یدکی تقلبی خودرو شده است.

مجموعه این اقدامات نشان می دهد ایساکو همواره در این سال ها سعی کرده مسوولیت اجتماعی خود را در مبارزه با قطعات تقلبی ایفا کند. حالا این پرسش مهم مطرح است که اصرار ایساکو در آگاهی رسانی درباره قطعات تقلبی چه منافعی برای این شرکت و البته شهروندان دارد؟ این موضوع از دو جنبه کلی قابل بررسی است و یک جنبه نفع شهروندان را در بر می گیرد و جنبه دیگر نیز منفعت ایساکو را در پی دارد.

 نفع شهروندان از این جهت است که آنها با مطلع شدن هر چه بیشتر نسبت به خطرات استفاده از قطعات تقلبی، تا حد امکان از این قطعات که می توانند جان و مال شان را تهدید کند، دور خواهند ماند.
 هرچند قطعات غیر اصل در مقایسه با قطعات دارای اصالت شرکتی احتمالا از قیمت پایین تری برخوردار هستند، اما نمی توان به هوای ارزان تر بودن، چشم روی خطرات جانی و مالی ناشی از استفاده از آنها بست.

 ایساکو نیز حرفش همین است که هرچند قطعات غیر اصل ممکن است قیمت کمتری نسبت به قطعات این شرکت داشته باشند، اما تضمینی وجود ندارد که استفاده از آنها جان و مال شهروندان را به خطر نیندازد.

 در واقع با خرید قطعات اصل، هرچند شهروندان هزینه بیشتری متحمل می شوند، اما حداقل نسبت به اصالت آنها اطمینان پیدا می کنند.

اما نفع استفاده از قطعات اصل برای ایساکو نیز طبعا در این است که فروش این شرکت بالا می رود. به عبارت بهتر، ایساکو هرچند با تبلیغات و اقداماتش مبنی بر اعلام خطر به شهروندان بابت استفاده از قطعات تقلبی، آنها را از خرید این قطعات بر حذر می دارد، اما از آن سو درامد خود را هم بالا می برد.

 در واقع هرچه قطعات تقلبی کمتری خریداری شود، فروش قطعات اصل بالا می رود و این موضوع به معنای بهبود درآمد ایساکو است.   
   

ارسال نظرات
موضوعات روز