يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

تیتر20 - بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که از سه ناحیه بر آن وارد شده و راه نفسش را تنگ کرده است.

به گفته کارشناسان، بازار از سه رکود مختلف رنج می‌برد؛ اول، رکودی کلی که بر اقتصاد کشور حاکم است؛ دوم، رکود فصلی که همواره در پاییز سر و کله‌اش پیدا می‌شود و سوم، رکود ناشی از انتشار خبر پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی.


در این بین، رکود سوم از همه جدیدتر به حساب می‌‌آید و کارشناسان تاکید می‌کنند تاثیر نسبتا قابل‌توجهی بر روند خرید و فروش خودرو گذاشته است. حتی آن طور که برخی فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند، اعلام خبر تسهیلات 25 میلیون تومانی، همان اندک فروش خودروسازان را نیز متوقف کرده است. به گفته آنها، بسیاری از مشتریان وقتی متوجه قصد دولت برای پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی شدند، خرید خودرو را عقب انداختند و از همین رو رکودی جدید و البته شاید مقطعی، به بازار تحمیل شد. این در حالی است که ظاهرا بانک مرکزی هنوز بر سر سازوکار پرداخت تسهیلات موردنظر به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده و طبق آخرین اخبار، قرار است این تسهیلات فقط در اختیار مالکان خودروهای فرسوده قرار گیرد. اگر تصمیم بانک مرکزی در این مورد قطعی باشد، دیگر امکان استفاده از تسهیلات خودرو برای عموم مشتریان وجود ندارد. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، محدود شدن پرداخت تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده، از میزان استقبال آن می‌کاهد؛ زیرا آنهایی که خودرو فرسوده دارند، بعید است زیر بار سود 17 میلیونی و قسط هفت ساله تسهیلات موردنظر بروند. هر چه هست باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی در مورد تسهیلات 25 میلیون تومانی چه خواهد بود و این تسهیلات در نهایت می‌تواند بازار خودرو را حداقل برای مدتی کوتاه از رکود نجات دهد. گفته شده بانک مرکزی احتمالا امروز سازوکار پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را اعلام می‌کند که در این این صورت، می‌توان پیش‌بینی دقیق تری در مورد اثرگذاری آن بر بازار خودرو انجام داد.


افت سراتو، خیز تندر

آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که این هفته تغییر در قیمت آن ایجاد نشد، هم‌اکنون 36 میلیون و 900هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، در حال حاضر 28 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.


به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز در حال حاضر با همان قیمت 35 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود و دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. این در شرایطی است که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به افت قیمتش طی هفته جاری، هم اکنون 32 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان قابل خرید و فروش است. از دنا که بگذریم، این هفته 100 هزار تومان از قیمت تیبا کاسته شد تا این خودرو کمی ارزانی را تجربه کند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.


همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. با این حال اما قیمت پراید در مدل 111 افزایشی 200 هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هم اکنون 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری کاهش قیمتی میلیونی را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات با عقبگردی یک میلیون تومانی، هم اکنون 86 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن 3 میلیون تومان ارزان شده است. به گفته فعالان بازار، سراتوی دنده‌ای هم اکنون با 73 میلیون تومان قابل خرید است. سراتو جزو خودروهایی است که این روزها قیمتی پایین تر از کارخانه در بازار دارد. سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قیمت تندر-90 در مدل‌های اتومات و پارس تندر و E2 تغییر کرده و اولی بالا رفته و دومی و سومی پایین آمده است.


بر این اساس، پارس تندر در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی دو سه ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر 39 میلیون تومان افت کرده است. همچنین تندر مدل E2 نیز که طی هفته جاری 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 38 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رود. این خودرو نیز قبلا بالای 40 میلیون تومان قیمت داشت. از دیگر تندر تولیدی کشور یعنی مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این محصول طی هفته جاری با افزایش قیمت مواجه شده تا رفتاری خلاف هم خانواده هایش در پیش گرفته باشد. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، تندر-90 اتومات با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی اش، در حال حاضر 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، نسبت به روزهای اوجش در بازار، 10 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، چه آنکه آن زمان 57 میلیون تومان قیمت داشت.

برچسب ها: بازار خودرو
ارسال نظرات
موضوعات روز